کد مطلب:113908 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

اهداف آموزشی امام











سپس در تداوم بحث و گاهی در آغاز خطبه ها با توجه به

[صفحه 184]

ویژگیهای طرح «میزان گرائی» اهداف عقیدتی آموزشی زیر را اثبات می كنند:

1- اثبات وجود خداوند خالق اندازه ها، با توجه به اصل اندازه ها و شماره ها در كل نظام هستی در این رابطه می فرماید:

الحمد لله خالق العباد... حد الاشیاء عند خلقه لها ابانه له من شبهها لا نقدره الاوهام بالحدود والحركات. و لا بالجوارح و الادوات

ستایش مخصوص آفریدگار بندگان است... خدائی كه برای هر مخلوقی اندازه و حدودی قرار داده است تا با وجود پاكش شباهت نداشته باشد، افكار و اندیشه ها هرگز نمی توانند با اندازه ها و حركات و اعضاء و ابزار مادی اندازه و حدی برای خدا تعیین نمایند)[1].

2- اثبات عدالت خداوندی كه در هر چیزی اندازه و اعتدال آفرید

3- اثبات یگانگی خدا، با توجه به اصل میزان گرائی در همه موجودات و وجود اندازه ها در هر چیز (عمومی بودن قانون اندازه ها).

امام در رابطه با عمومی بودن اندازه ها می فرماید:

و جعل لكل شی ء قدرا و لكل قدر اجلا و لكل اجل كتابا.

(خداوند بزرگ برای هر چیزی اندازه ای و حدود و هدفی و برای هر اندازه و هدف، اجل و سرآمدی و برای هر اجل، حسابی مقرر داشته است)[2].

و در كلام ارزشمند دیگری فرمودند:

قدر ما خلق فاحكم تقدیره... فاقام من الاشیاء اودها... و فرقها اجناسا مختلفات فی الحدود و الاقدار و الغرائز و الهیئات

(آنچه را كه خداوند آفریده در اندازه ها و اندازه گیری های دقیق آفرید... موجودات جهان را بدون هر گونه كجی و كمبودی برپای داشت... و همه

[صفحه 185]

پدیده ها را در اندازه ها و حدود و غرائز و شكل های زیبا و گوناگون قرار داد)[3].

4- اثبات صفات جمال خداوند (مانند: علم و عقل و اراده و مدیریت و آینده نگری و...) با توجه به عظمت و ارزش و ویژگیهای اندازه های نظام هستی.

5- اثبات ابدی بودن خدا و همیشگی بودن مدیریت الهی، با توجه به تداوم اندازه ها، پس از اثبات مبانی اعتقادی یاد شده به انسان و نیازمندی های او می نگرد و با توجه به عمومی بودن اندازه ها و نظم و اعتدال در سراسر هستی، اندازه ها و اعتدال را در زندگی فردی و اجتماعی انسان نیز ضروری و لازم معرفی فرموده و رشد و تكامل انسان و جوامع انسانی را به تحقق اندازه ها و واقعیت «میزان گرائی» نسبت می دهد كه برخی دیگر از مبانی اعتقادی و اخلاقی باقیمانده را مطرح می فرماید مانند:

6- اثبات ضرورت اعزام پیامبران الهی و رسول گرامی اسلام (ص) برای برقراری نظم و اعتدال در زندگی فردی و اجتماعی انسانها

7- اثبات ضرورت امامت برای تداوم اندازه ها و اعتدال در زندگی بشری

8- اثبات ضرورت ارزش های اخلاقی جهت تحقق واقعی اندازه ها و اصل «میزان گرائی» كه با توجه به نقش اخلاق و ارزش های اخلاقی عالیترین و بهترین ضامن اجرائی پیاده شدن نظم و اعتدال در جوامع بشری و در زندگی فردی و اجتماعی انسان نیز ضروری و لازم معرفی و رشد و تكامل انسان و جوامع انسانی را به تحقق اندازه ها و واقعیت «میزان گرائی» نسبت می دهد كه برخی دیگر از مبانی اعتقادی و اخلاقی باقیمانده را مطرح می فرماید مانند:

6- اثبات ضرورت اعزام پیامبران الهی و رسول گرامی اسلام (ص) برای برقراری نظم و اعتدال در زندگی فردی و اجتماعی انسانها

7- اثبات ضرورت امامت برای تداوم اندازه ها و اعتدال در زندگی بشری

8- اثبات ضرورت ارزش های اخلاقی جهت تحقق واقعی اندازه ها و اصل «میزان گرائی» كه با توجه به نقش اخلاق و ارزش های اخلاقی عالیترین و بهترین ضامن اجرائی پیاده شده نظم و اعتدال در جوامع بشری و در زندگی فردی و اجتماعی انسان می باشند كه دیگر روش های معمول دنیا چنین ره آورد چشم گیری ندارد.

[صفحه 186]


صفحه 184، 185، 186.








    1. خطبه 2 -163 نهج البلاغه المعجم المفهرس.
    2. خطبه 4 -183 نهج البلاغه المعجم المفهرس.
    3. خطبه 31 -91 نهج البلاغه المعجم المفهرس.